6 клас

-------------------------------------------------------------------------
-------------------------------------------------------------------------
Розряди займенників за значенням
Спишіть речення, знайдіть займенники, визначте їхні розряди.
Стільки цукерок я ще в житті не їла. Цей записник лежав на столі. Мій песик полюбляє спати біля дверей. Діти побачили себе у списках нагороджених. Кожне літо дарує багато позитивних емоцій. Дехто з учнів погодився на пропозицію однокласника. Мудрим ніхто не вродився, а навчився. Хто чинить добро, той має його. Учителька пишається тим учнем. Чиї підручники залишилися на парті? Який сьогодні сонячний день! Вона добре підготувалася до уроку біології. У неділю Лариса зустрічатиме свою маму.  
-------------------------------------------------------------------------
-------------------------------------------------------------------------
-------------------------------------------------------------------------
-------------------------------------------------------------------------
Прикметники твердої і м'якої груп, їх відмінювання
-------------------------------------------------------------------------
Ступені порівняння якісних прикметників
------------------------------------------------------------------------- 
Всеволод Нестайко
"Тореадори з Васюківки"
-------------------------------------------------------------------------
Прикметник як частина мови
Завдання 1. Запишіть прикметники, які асоціюються з поданими словами.
мама, мова, торт, зима, огірок, пісня, літо, море, осінь, канікули, хліб, вовк, поле, українець   
-------------------------------------------------------------------------
-------------------------------------------------------------------------
-------------------------------------------------------------------------
кіно/сценарій, лікар/стоматолог, салон/магазин, пів/хвилини, яхт/клуб, екс/чемпіон, авіа/будування, електро/двигун, лісо/смуга, фітнес/клуб, крісло/диван, розрив/трава, вело/пробіг, пів/ящика, інтернет/магазин, двадцяти/річчя, птахо/фабрика, топ/модель, відео/чат
-------------------------------------------------------------------------
Емма Андієвська
"Говорюща риба"
Жанр: казка-притча
Тема: трагічна доля риби, яка була не такою, як усі
Ідея: трагедія індивідуальності, яка не підозрює про свою непересічність; роль дружби в житті людини
Проблематика: індивідуальності, сили слова, дружби, взаєморозуміння в сім'ї, поділу на "свій"/"чужий", вимушеної еміграції
-------------------------------------------------------------------------
Емма Андієвська
"Казка про яян"
Жанр: казка-притча
Тема: зображення фантастичної події: хлопець-козопас потрапив у місто, де живуть тільки яяни.
Ідея: засудження тих, хто чує тільки власне «я»; возвеличення доброти, чуйності, прагнення подати безкорисливу допомогу тому, хто її потребує.
Образи-символи: яяни - егоїзм; хлопець-пастушок - доброта, милосердя; дідусь - життєвий вибір; брама - життєві перешкоди
Проблематика: я - ти - суспільство; бездушність і доброта; повага і надмірна гордість
 
-------------------------------------------------------------------------
-------------------------------------------------------------------------

Завдання 1.

Випишіть серед поданих слів іменники І відміни, визначте їх групу, провідміняйте в однині та множині.
Доля, хата, рік, душа, борщ, молоко, нероба, дихання, вчинок, золото, ніч, зілля, куля, маля, сіль, звістка, різнотрав'я, гордість, листя, тім'я, кисіль, пташеня, пуща, щастя, курча, читання, місяць, мати, калюжа, ягня, тополя, батько, птиця, роздоріжжя, ніж, зерно, зерня.

Завдання 2.

Випишіть серед поданих слів іменники ІІ відміни, визначте їх групу, провідміняйте в однині та множині.
Доля, хата, рік, душа, борщ, молоко, нероба, дихання, вчинок, золото, ніч, зілля, куля, маля, сіль, звістка, різнотрав'я, гордість, листя, тім'я, кисіль, пташеня, пуща, щастя, курча, читання, місяць, мати, калюжа, ягня, тополя, батько, птиця, роздоріжжя, ніж, зерно, зерня.

Завдання 3.

Випишіть серед поданих слів іменники ІІІ відміни, провідміняйте в однині та множині.
Доля, хата, рік, душа, борщ, молоко, нероба, дихання, вчинок, золото, ніч, зілля, куля, маля, сіль, звістка, різнотрав'я, гордість, листя, тім'я, кисіль, пташеня, пуща, щастя, курча, читання, місяць, мати, калюжа, ягня, тополя, батько, птиця, роздоріжжя, ніж, зерно, зерня.

Завдання 4.    

Випишіть серед поданих слів іменники ІV відміни, провідміняйте в однині та множині.
Доля, хата, рік, душа, борщ, молоко, нероба, дихання, вчинок, золото, ніч, зілля, куля, маля, сіль, звістка, різнотрав'я, гордість, листя, тім'я, кисіль, пташеня, пуща, щастя, курча, читання, місяць, мати, калюжа, ягня, тополя, батько, птиця, роздоріжжя, ніж, зерно, зерня.
-------------------------------------------------------------------------
-------------------------------------------------------------------------
-------------------------------------------------------------------------
Провідміняйте іменники
Олена, кравець, земля, Олег, Павло, Андрій, Марія, козак, син, хмара, боєць, сонце, батько, Микола, писар, перемога, площа, коваль.   
-------------------------------------------------------------------------
-------------------------------------------------------------------------
-------------------------------------------------------------------------
-------------------------------------------------------------------------
-------------------------------------------------------------------------
-------------------------------------------------------------------------
-------------------------------------------------------------------------
-------------------------------------------------------------------------
Володимир Винниченко
-------------------------------------------------------------------------
Правопис складних слів
-------------------------------------------------------------------------
Утворіть від іменників прикметники
Прага, Сиваш, Кавказ, пророк, кріпак, депутат, Запоріжжя, Полісся, словак, викладач, солдат, Воронеж, француз, грек, гірник, боягуз, Острог, Волноваха, Лохвиця, латиш, таджик, емігрант, завод, Збараж, чумак, Буг, Волга, дивак, волох, Іртиш, Світязь, Кривий Ріг, матрос, читач, печеніг, Карабах, вояк, наймит, хижак, гігант, узбек, Золотоноша, Страсбург, Калуш, Прилуки.  
-------------------------------------------------------------------------
Способи словотворення
Визначте спосіб творення слів.
СБУ, українець, принести, обмін, чорнозем, прикордонний, безсніжний, друк, навушник, МОЗ, голосний, газопровід, надвірний, вітрище, схотіти, НЛО, кінотеатр, спів, золотистий, винахід, ТСН, працелюб, престарий, уповільнити, серденько, лісопарк, співбесідник, позавчора, ЦУМ, молодь.  
-------------------------------------------------------------------------
Леся Українка
"Тиша морська" (презентація)      -------------------------------------------------------------------------
-------------------------------------------------------------------------
-------------------------------------------------------------------------
-------------------------------------------------------------------------
Володимир Рутківський
"Джури козака Швайки" ("На козацьких островах")
тести      
-------------------------------------------------------------------------
Поняття про фразеологізми
Розшифруйте фразеологізми.
Аж пір'я летить, багато води сплило, бачити в рожевому світлі, без сьомої клепки, бити в кулаки, бити чолом, білими нитками шитий, бісики пускати, бровою не моргнути, бути на коні, у свинячий голос, вдарити по руках, викладати карти, витрішки їсти, вкрити мокрим рядном, вмиватися потом, вовком дивитися, водити за ніс, волосся стало дубом, впіймати на гарячому.
ДОВІДКА: зловити на місці злочину; обдурювати; працювати, докладаючи великих зусиль; дивитися з надмірною цікавістю; прийти до згоди; мати успіх; залицятися; шанобливо вклонятися; без здорового глузду; дуже давно щось було; з усієї сили, розлючено; не помічати чиїх-небудь вад, помилок; погрожувати кому-небудь; незграбно зроблений; не звертати уваги на що-небудь; дуже пізно; розказувати про свої плани; накинутися на кого-небудь з докорами; сердитися; несподіваний страх, гнів, подив.
Завдання
З'ясуйте походження фразеологізмів, використовуючи довідку.
1. альфа і омега (початок і кінець)
2. ахіллесова п'ята (слабке місце)
3. дати гарбуза (відмовити)
4. з іншої опери (недоречне)
5. Життя іде, і все без коректур (Ліна Костенко)
6. Під лежачий камінь вода не тече.
7. авгієві стайні (дуже брудне місце)
8. вийти на фінішну пряму (завершальний етап роботи)
9. як горохом об стінку (безрезультатно)
10. Любиш кататися - люби й саночки возити.
11. Учітеся, брати мої, думайте, читайте (Т. Шевченко)
12. блудний син (той, хто повертається з каяттям після довгих років відсутності)
13. зарубати на носі (запам'ятати)
14. чекати біля моря погоди (чекати чогось не діючи)
15. Вавилонське стовпотворіння (безладдя, гармидер, метушня)
16. нитка Аріадни (порятунок, дороговказ, вихід зі скрутного становища)
17. Гостре словечко коле сердечко.
18. У цьому житті не важливо, як ти падаєш. Важливо, як ти підіймаєшся (Шерон Стоун)
19. нести свій хрест (терпіти труднощі, незгоди)
20. Диму без вогню не буває.
21. сізіфова праця (безплідна, важка, непотрібна праця)
22. Усе тече, все змінюється (Геракліт)
23. накивати п'ятами (втекти)
24. згущувати фарби (дуже перебільшувати)
25. терновий вінок (страждання, муки)
26. гордіїв вузол (складна, заплутана справа)
27. як кіт наплакав
28. Серце віддаю дітям (В. Сухомлинський)
29. стригти під один гребінець (робити однаковими, прирівнювати)
30. За дурною головою й ногам нема спокою.
ДОВІДКА: мова побуту, професійна діяльність, антична міфологія, Біблія, крилаті вислови, прислів'я та приказки        -------------------------------------------------------------------------
Тарас Шевченко
(1814-1861)
-------------------------------------------------------------------------
Загальновживані й стилістично забарвлені слова
-------------------------------------------------------------------------
М. Вороний "Євшан-зілля"
гра    
-------------------------------------------------------------------------
Активна й пасивна лексика української мови
завдання 9           
-------------------------------------------------------------------------
Народився ...
Після народження родина переїхала до ...
Перший свій твір надрукував у ...
Виключили з Харківського реального училища за ...
Здобував освіту у ...
Великий вплив на поета справив ...
7 червня 1938 року ... 
-------------------------------------------------------------------------
25. 10. 21     Подвоєння букв у словах іншомовного походження
6 клас. Подвоєння літер в іншомовних словах - YouTube 
Персональний сайт викладача української мови Марусіч Наталі - Правопис слів  іншомовного походження. Част. 2  
-------------------------------------------------------------------------
-------------------------------------------------------------------------
-------------------------------------------------------------------------
-------------------------------------------------------------------------
-------------------------------------------------------------------------
-------------------------------------------------------------------------
-------------------------------------------------------------------------
-------------------------------------------------------------------------
Робота з текстами
Прочитайте тексти, визначте стиль мовлення. Свою думку обґрунтуйте.
Текст 1

Катю, ти не уявляєш, яка в нас дивна сусідка. Вона живе сама, до того ж дещо недочуває. Вмикає зранку телевізор у вітальні, та ще й на весь куток. Адже вона має обов’язково його почути з кухні, коли сковородка шкварчить! Так він в неї цілий день бубонить: бу-бу-бу та бу-бу-бу.

Дивиться все підряд, а особливо, всілякі політичні виступи. Ми за стінкою почуваємося, неначе в нас тут засідання Верховної Ради та Кабінету Міністрів.
 
Текст 2 
…Прокинулось усе. Обізвалась трава голосами тисячі своїх жильців: коників, метеликів, жуків; окликнулись луки сотнями перепелів; луги, струшуючи срібну росу, розлягалися співами своїх соловейків, голосним кукуванням сивих зозуль, журливим туркотанням горлиць, тоді як в повітрі бриніла дзвінка жайворонкова пісня… крикнув бугай у болоті – і замовк; сумно роздався його голосний поклик на всю околицю – і затих. Заревли корови по дворах, закричали гуси на плавах, протягли своє “ку-ку-рі-ку!” горласті півні… усе рушилось. Прокинулися і люди; протираючи очі, заговорили… пішов їх глухий гомін від краю землі і до краю, з одного боку на другий, стрінувся з світовим клекотом – і все злилося у одну пісню життя. Все раділо, стріваючи день; і день зрадів, розцвітаючи, ясний, теплий, погожий….
 
Текст 3 
Початок  скловиробництва  на  українських  землях  припадає на Х століття. У цей час основною продукцією  скловарних майстерень  були  браслети,  намиста  та  персні,  які  виготовляли  способом ліплення, витягування, розкачування. Найбільш поширеним  виробництво  скла  і  виробів  з  нього  стало  на  Чернігівщині (у  ХVІІІ  столітті  тут  працювало  понад  120  скловарних  майстерень), Київщини, Волині,  де  були  для  цього  всі  необхідні матеріали — кварцовий пісок, вапно, крейда, деревина і запаси води. Ремісники-склярі виготовляли різні сорти «простого», зеленого, синього, димчастого скла, а також кришталь, віконне й лампове скло, свічники, люстри, кухонний та горілчаний посуд (пляшки, баклажки, штофи, чарки, стакани). Стародавній український фігурний посуд,  у  якому насамперед має  значення його  ужиткова роль, не має аналогів у  світі.
    
З  ХVІІ  ст.  склодуви  прикрашали  свої  вироби  густим  декором  (скляними  джгутами,  стрічками,  бризками),  розмальовували емалями та золотом. У наш час раз на три роки Міжнародний симпозіум гутного скла, що проходить у Львові, називає кращих майстрів,  серед яких чимало українців.
 
Текст 4
Заява 
Прошу Вас надати мені тижневу відпустку для поїздки додому за сімейними обставинами. Додаю лист з повідомленням про хворобу моєї матері. 
10 січня 1974 р                                                             Підпис: (підпис)  
 
Текст 5  
Споконвіку було Слово, і з Богом було Слово, і Слово було — Бог. З Богом було воно споконвіку. Ним постало все, і ніщо, що постало, не постало без нього. У ньому було життя, і життя було — світло людей. І світло світить у темряві, і не пойняла його темрява.
Був чоловік, посланий Богом, ім 'я йому — Йоан. Прийшов він свідком — свідчити світло, щоб усі з-за нього увірували. Не був він світло — був лише, щоб свідчити світло.
Справжнє то було світло — те, що просвітлює кожну людину. Воно прийшло у цей світ. Було у світі, і світ ним виник — і світ не впізнав його. Прийшло до своїх, а свої його не прийняли. Котрі ж прийняли його — тим дало право дітьми Божими стати, які в ім'я його вірують; які не з крови, ані з тілесного бажання, ані з волі людської, лише — від Бога народилися.
І Слово стало тілом, і оселилося між нами, і ми славу його бачили — славу Єдинородного від Отця, благодаттю та істиною сповненого. 
 
Текст 6
Результати загальнонаціонального соціального дослідження "Земельна реформа", проведеного Центром соціальних експертиз Інституту соціології Національної академії наук, були несподіваними. При досить консервативній суспільній свідомості (всього 20 відсотків селян хочуть господарювати на своїй землі) кількість прихильників земельної реформи з позаторішніх 22 відсотків зросла до 38 у минулому році. 
 
Текст 7

ОГОЛОШЕННЯ

04.10.2006 о 15 год. ЗО хв. у кабінеті українознавства Інституту економіки і права (аудиторія 215) відбудеться засідання літературного гуртка.

Запрошуються всі студенти, яким не байдужа доля української мови.

Староста гуртка                                                                    К. Б. Олійник      

------------------------------------------------------------------------

09. 09. 21          Календарно-обрядові пісні

------------------------------------------------------------------------

02. 09. 21          Книга в житті людини.

Немає коментарів:

Дописати коментар