9 клас мова

--------------------------------------------------------------------------
--------------------------------------------------------------------------
--------------------------------------------------------------------------
--------------------------------------------------------------------------
--------------------------------------------------------------------------

Серед поданих речень випишіть ЛИШЕ СПР з підрядними означальними. 
У цих реченнях підкресліть граматичні основи, намалюйте схеми, 
покажіть сполучники або сполучні слова
1. Заплава, що відкрилася перед ними, була подекуди покрита лататтям.
2. Він відштовхувався тичкою так, що неоковирний човен стрілою летів по сліпучій водній поверхні.
3. Санько зрозумів, що татари зловили їхніх коней.
4. Має Грицик передати козакам вісті, які ціною свого життя роздобув Швайка.
5. Я зрозумів, що футбольна честь нашого інституту того вечора залежить і від моїх ніг.
6. Сталося щось таке, чого не могло статися.
7. Завітай навесні, коли синя фіалка в чисте небо погляне здивованим оком.
8. У тих місцях, де були болота, тепер зеленіє ліс.
9. Якщо вибирати між красою і правдою, я вибираю красу.
10. В Україні засуджували нероб, які не докладали рук до своєї землі.
11. Стережися того друга, який любить твого ворога.
12. Та не злічить віків, що встигли вже пройти. 
13. Вітерець улігся за сосною, яка верхів'ям піднімає вись.
14. Треба слову радощів додати, щоб уміло душу звеселять.
15. Так літував Іван у полонині, доки вона не спустіла.
--------------------------------------------------------------------------

Серед поданих речень випишіть ЛИШЕ СПР з підрядними з'ясувальними. 
У цих реченнях підкресліть граматичні основи, намалюйте схеми, 
покажіть сполучники або сполучні слова
1. Люблю, коли у вікно розкрите шумлять безжурно дерева.
2. На плесі вода така темна, ніби на чорному камені настояна.
3. Перед очима замиготіли великі зорі, що займалися в небі.
4. Серед великої тиші чулось тільки, як шелестіли листочки.
5. Давно доведено, що гени таки щось важать у цьому світі.
6. Ви здивуєте японця і навіть наведете на підозру, якщо не знатимете своєї групи крові.
7. Сова знає, де кури ночують.
8. Чи хтось видав, щоб ведмідь щебетав?
9. Хвала тому, в кого душа орлина.
10. Вишивка відіграє в Україні важливу роль, бо є оберегом українця.
11. Професор почав відповідати на запитання студентів, коли закінчилася доповідь.
12. Переконаний, що в нас вийде завершити дослід.
13. Щасливий тим, що живу тобою.
--------------------------------------------------------------------------
--------------------------------------------------------------------------

Спишіть СПР, розставте розділові знаки
1. Хто не має крил той не злетить у піднебесся.
2. Десь під самими зорями що вже меркли і гасли погуркував літак.
3. Зорею станьмо для людей отих яких на світі вже нема в живих.
4. Собаку хоч Килина й хотіла його прогнати сусідська дівчинка Оля зачинила в кімнаті.
5. Треба читати книжки тому що в них збережена мудрість поколінь.
6. Якщо обрид тобі хто позич йому грошей.
7. І якщо порівняти яблуню з галактикою то пізні яблука на такій крислатій галактиці сприймаються за сузір’я.
8. Посеред майдану де мене лишили радисти я зупинився.
9. Я люблю тишину коли море спокійно так дихає.
10. Хороший рибак по кльову мусить знати як рибку звати.
--------------------------------------------------------------------------
Підрядні частини, що залежать від певного члена головного речення 
і від головної частини загалом
1. Вона дуже образилася на невістку, бо та обізвала її відьмою.

2. Місто, де він народився, славилося своїми талантами.

3. Хлопець готовий пожертвувати всім, аби врятувати сестру.

4. Коли не маєш друзів, мусиш усі проблеми розв’язувати самостійно.

5. Сумно тій людині жить, яка в житті не знала су­му.

6. Там, де ти колись ішла, дивно стежка зацвіла.

--------------------------------------------------------------------------

Спишіть речення, підкресліть граматичні основи, намалюйте схеми. 
З'ясуйте, чим з'єднуються частини СПР: сполучником чи сполучним словом.
1. Сонце висушило блискучі сльозинки, які ще ранком котилися по пелюстках і по листячку.

2. Кож­ний політичний діяч приречений на поразку, якщо його робота позбавлена постійного спілкування з людь­ми.

3. Треба письменникам го­ворити так, щоб недруги вивчали нашу мову.

4. Бджола летить, де мед пахтить.

5. Хто має розум, той не їде зимою возом.

6. У гаю, де кує зозуля, свято весни починається.

7. Я знаю, що Ви скажете правду.

8. Я знаю, що Ви скажете.

9. Як стемніє, приходь до нас.

10. Учитель пояснив, як виконати завдання.

11. Коли б ти захотіла, я б уже давно прилетів.

12. Я хочу знати, коли ти повернешся.

13. Я запізнився на урок, бо мене затримав директор.

14. Дивлюся на берізоньку в зажурі, що виросла самотньою на мурі.

15. Ударив грім, хоча негоди прогноз не обіцяв.

16. Нещасною є нація, котра не говорить своєю мовою.

17. Якби я турбувався лиш про себе, вже б онімів давно від самоти.

--------------------------------------------------------------------------
--------------------------------------------------------------------------
Розрізнення складносурядних речень і простих з однорідними членами та сполучниками
З’ясуйте, що поєднують сполучники: однорідні члени речення чи частини складного речення
1. Сонце останній раз освітило землю та впало за гору.
2. Усе більше темніло, і вітер все дужчав. 
3. Усю мою душу й сили віддам за тебе, матінко мила моя. 
4. Спустився вечір, та одразу похолоднішало.

Складносурядне речення утвориться, якщо серед варіантів продовження речення «Ще виблискують кришталеві роси...» обрати
Аі випромінюють веселковий розмай.
Бмилуючи око веселим сяйвом.
Вале сонце вже осяяло виднокрай.
Гбо тільки займається на день.
Дранок холодить оксамитові трави.









  
Цифровий диктант
Позначте цифрами: 1 - просте речення; 2 – складне речення. 
Настав теплий ранок, і дихає свіжістю земля. 
Кленовий листочок покружляв у повітрі й упав у калюжу. 
У лісі сльозяться крихітні струмки та розквітає кожна квітка. 
За селом починається гай, і вузенька стежка вела через нього. 
За багато віків Київ пережив і побачив немало. 
З року в рік Київ прикрашається новими будинками, парками та проспектами. 
Злетіла пташка високо, а людина ходить тільки по землі.
--------------------------------------------------------------------------
--------------------------------------------------------------------------
--------------------------------------------------------------------------

Самостійна робота

--------------------------------------------------------------------------
--------------------------------------------------------------------------
--------------------------------------------------------------------------
Підготовка до контрольної роботи
Розставте розділові знаки в реченнях із прямою мовою
1. Журавлі курличуть (Л/л)етімо у вирій
2. Що ж іди Іванку (П/п)окірно обзивалася Марічка (Т/т)ака нам доля судилася
3. Може, я міг би вам допомогти (Д/д)овірливо запитав незнайомець.
4. В. Криценко поставив дуже важливе питання (Х/х)то ми у світі без рідного слова
5. Недарма кажуть (Я/я)кщо казати людині постійно що вона свиня то згодом вона зарохкає
6. Ні не клич мене весно (К/к)азала я їй (Н/н)е чаруй і не ваб надаремне
7. Скільки тобі років (П/п)оцікавився чоловік і додав (Н/н)апевно, уже й паспорт маєш
8. Сюди, мабуть, ніколи не залітали степові наші птахи (П/п)одумав Козаков (А/а) ми залетіли

Перебудуйте речення з прямою мовою на непряму
1. Батько сказав: "Діти, час збиратися в дорогу".
2. Мама запитала: "Що ти хочеш від життя?"
3. "Підійди негайно до мене!" - крикнула дівчина вслід Олені.
4. "Зможеш виконати складне завдання?" - запитала учня Світлана Володимирівна.
--------------------------------------------------------------------------
--------------------------------------------------------------------------
--------------------------------------------------------------------------

Розставте розділові знаки при цитатах
1. В. Симоненко застерігав Можна все на світі вибирати, сину, вибрати не можна тільки Батьківщину.
2. О. Довженко писав що лиш сильним дано право на безсмертя.
3. Тарас Шевченко вірив у велике майбутнє України і палко закликав своїх земляків
   І чужому научайтесь,
   Й свого не цурайтесь,
   Бо хто матір забуває,
   Того Бог карає...
4. Нам потрібно любити її і гордитися своєю найпрекраснішою матір’ю писав Т. Шевченко про Україну.
5. Іван Франко назвав Івана Нечуя-Левицького всеобіймаючим оком Правобережної України.

6. Земле рідна! Мозок мій світліє,

    І душа ніжнішою стає,
    Як твої сподіванки і мрії
    У життя вливаються моє

писав В. Симоненко

7. Українська мова писав І. Срезневський може рівнятися з освіченими мовами гнучкістю й багатством синтаксису.
8. На думку Г. Сковороди духовна людина вільна.

--------------------------------------------------------------------------

Перебудуйте речення з прямою мовою на непряму та запишіть
1. «Ніщо так не красить людину, як натхнення», — подумала Ярославна.
2. Бабуся покликала онуків: «Допоможіть мені з полуницею».
3. Жінка запитала дівчину: «Що ти читаєш?»
4. «Мамо, - запитав Сашко, - а зима скоро закінчиться?»
5. Сергійко сказав: «Давайте зранку зберемося!»
6. «Не хочу їсти суп!» - вередувала Ганнуся.
7. І гукнуло військо хором: «Ми готові йти до бою!»
--------------------------------------------------------------------------

Спишіть речення з прямою мовою, розставте розділові знаки, намалюйте схеми
1. Яка ти розкішна земле (Д/д)умала Маланка.
2. Не проводжайте мене (Н/н)аказала дівчина рідним.
3. Як кажуть люди (М/м)атерина молитва із дна моря рятує.
4. Жінка запитала дівчину (Щ/щ)о ти читаєш
5. Ми – не безліч стандартних «я» (С/с)тверджував Василь Симоненко і додавав (А/а) безліч всесвітів різних.
6. Михайлику хочеш побачити диво (П/п)питає мене дядько Себастіян (П/п)ідійди до мене.
7. Чого ти журишся (В/в)она спитала тихо.
8. Природа (К/к)азав Григорій Сковорода (В/в)сьому початкова причина й рушійна сила.
9. Голос різко пояснив (П/п)рошу тебе бути уважним і все запам'ятовувати
10. Негайно пристебнися (П/п)очув я механічний голос.
11. Дякую панове! (С/с)міючись відповів Богун (Л/л)азня непогана!
12. Що ж іди Іванку (П/п)окірно обзивалася Марічка (Т/т)ака нам доля судилася.
13. Що таке (Б/б)уркнула вона з-під шуби (Н/н)евже не можна трохи тихіше
--------------------------------------------------------------------------
--------------------------------------------------------------------------
--------------------------------------------------------------------------
--------------------------------------------------------------------------

Спишіть речення, підкресліть підмети, присудки та відокремлені члени речення, розставте розділові знаки
1. А сонце тепле і ласкаве спинило погляд на землі.
2. Тут під кронами білих розпашілих каштанів причаїлися наші літа.
3. І от тепер ставши начальником він раптом заспівав отакої. 
4. Нікого тут нема крім мене й господині.
5. Марія Заньковецька видатна українська артистка народилася у 1860 році.
6. Під Києвом на березі Дніпра хлопча стояло в мареві світанку.
7. Ганна підхопила малу Галю захриплу від плачу.
8. Повіяв легенький вітерець струшуючи з листу краплі.
9. За винятком баби Оришки малий Чіпка нікого не любив.
10. Я люблю Дніпро велику ріку мого народу.
11. Хліба омиті дощем яскраво зеленіли.
12. Третю добу замість води ми їли сніг.
13. Лаврін як менший син мав право зостатися в батьковій хаті.
14. Наївшись огіркових пуп’янків натрапив я на моркву.
15. Уранці ще до схід сонця Надійку збудив батько.
16. Суворий і красивий він дивився на нас.
17. Він підвівся і не прощаючись вийшов з хати.
--------------------------------------------------------------------------

Спишіть речення, підкресліть підмети та присудки, розставте розділові знаки
1. На щастя злива вже вщухла.
2. Запалай мій вогнику крилатий полум'ям привітним і незлим.
3. Сьогодні гарно працювали на уроці Юля й Надія Тетяна й Роман.
4. Для Івана Петра і Василя це завдання виявилось не з легких.
5. Зміст цього поняття на мою думку треба уточнити.
6. Український народе перед тобою я схиляюсь у пошані.
7. Грали козаки на різних музичних інструментах кобзах бандурах цимбалах.
8. І ліс і поле і луг  все вмить стало білим від снігу.
9. Поміж замком і ставом розкинулося передмістя.
10. Усе навколо дерева птахи люди сповнене весняної сили.
11. У лісі діти назбирали багато різноманітних грибів а саме лисичок підберезників сироїжок.
12. Скажіть будь ласка над чим ви зараз працюєте?
13. Напевно я сьогодні почитаю книжку.
14. Кажуть мудрість приходить з роками.
15. Ніжність наприклад описати математично неможливо.
16. Олено ти сьогодні зможеш допомогти мені з домашнім завданням?
17. Повертайся скоріше додому сину.
18. На щo ви проміняли королево троянду i живого солов’я?
19. Вечірнє сонце дякую за день!
20. Нехай гнеться лоза а ти дубе кріпись.
--------------------------------------------------------------------------
--------------------------------------------------------------------------

Немає коментарів:

Дописати коментар