8 клас мова

--------------------------------------------------------------------------
--------------------------------------------------------------------------
--------------------------------------------------------------------------

Відокремлені уточнювальні члени речення

Відокремлені члени речення (вправа)

Відокремлені члени речення (вправа)

Відокремлені члени речення (вправа)

Відокремлені члени речення (вправа)

Відокремлені члени речення (вправа)

Спишіть речення, розставте розділові знаки, підкресліть уточнювальні члени речення за їхньою синтаксичною роллю.

Унизу за скелями глухо шуміло море. Хлопець досить успішно склав екзамени з усіх предметів у тому числі з української мови. Лінгвістика або мовознавство належить до гуманітарних наук. Саме тут на Київщині Емму Андієвську застала війна. Рано-вранці ще до схід сонця він уже розбудив усю родину. На сусідській стрісі оселився бусол або лелека. Матуся збирала печериці одразу за селом у долині. Угору під самі хмари полетів наш літачок. Новорічні подарунки люблять усі особливо діти. Рано разом із сонцем прокинулась і Харитя. Менеджмент тобто сукупність методів і форм ефективного керування виробництвом має велике значення в житті суспільства. Їхали вони довго понад десять діб.  

--------------------------------------------------------------------------
--------------------------------------------------------------------------

Спишіть речення, розставте розділові знаки, підкресліть відокремлені обставини
1. Люди несли додому пакунки заклопотано вітаючи одне одного з передсвятом. 2. Одержавши свою частку шпаченята миттю ковтали її. 3. Там під листям і мулом ще й досі лежав зледенілий сніг. 4. Господар метушився біля хати схвильовано поправляючи окуляри на носі. 5. Кінь перервавши уздечку щосили подався по дорозі вбік села. 6. Тут понад Бабиним яром росли могутні дуби та тополі.
--------------------------------------------------------------------------

Спишіть речення, розставте розділові знаки, підкресліть відокремлені прикладки
1. У тому будинку проживав Андрій Кущолоб тобто Бен. 2. А он уже видніє з далини столиця Вишневецького Лубни. 3. Шофер літній чолов'яга мав атлетичну будову тіла. 4. Кожен із нас хлопців мріяв про різні речі. 5. Гордій Байда як колишній офіцер розумівся на військовій справі. 6. У хаті є ще у нього дві дівчини Домаха й Меланка.
--------------------------------------------------------------------------

Спишіть речення, розставте розділові знаки, підкресліть відокремлені означення
1. Дівчинка тоді ще мала й простодушна злякалася цих написів. 2. Поміж берестками спустилися вони в балочку засипану торішнім листям. 3. І уявляється мені широкий степ безмежний і незайманий. 4. Діти втомлені довгою прогулянкою повернулися додому. 5. Наляканий громовицею кінь тихенько заіржав. 6. Обабіч шляху лежали незнайомі поля перекраяні вузькими нивами.
--------------------------------------------------------------------------

Спишіть речення, розставте розділові знаки, підкресліть відокремлені додатки
1. Зараз він нічого не бачив крім скибочки пахучого хліба. 2. Замість одного гостя на порозі стало двоє незнайомців. 3. У Карпатах багато вічнозелених дерев зокрема смерек. 4. За винятком малого Михайлика усі знали цю таємницю. 5. Микола замість панського лану вийшов на своє поле. 6. Маленьку зозулину тінь ніхто не помічав окрім Сиза.
--------------------------------------------------------------------------

https://onlinetestpad.com/nzvip3ciuhhnc

--------------------------------------------------------------------------
Спишіть речення, розставте розділові знаки, над вставним словом укажіть групу
1. На щастя потяг було затримано через технічні проблеми. 2. Може у вас знайдеться цікава книжка? 3. А завтра в мене знаєш важливі справи в місті. 4. Такі експерименти очевидно необхідно продовжувати. 5. Кажуть Сергійко купив цікаву книжку. 6. Отже сполучники поділяємо на сурядні й підрядні. 7. Дякую мені сподобалася ваша робота. 8. На мою думку він встигне прибігти на зупинку. 9. По-перше треба підібрати подарунок а по-друге треба ще купити квіти.
--------------------------------------------------------------------------
Спишіть речення, розставте розділові знаки, 
над звертанням укажіть вид (поширене/непоширене)
1. Доручаю вам капітане велику й важливу справу. 2. До тебе друже юний приходять все нові та нові книжки. 3. Привіт тобі зелений саду! 4. Мамо чуєш мову солов'їну? 5. Шануй батьківські шляхи юначе! 6. Рибко Ловись велика та мала. 7. Нехай гнеться лоза а ти дубе кріпись.
--------------------------------------------------------------------------
Михайло Коцюбинський
"Дорогою ціною"
--------------------------------------------------------------------------
Узагальнювальні слова в реченнях із ОЧ
Спишіть речення, розставте розділові знаки, підкресліть ОЧ і УС, намалюйте схему.
1. І на тім рушникові оживе все знайоме до болю і дитинство й розлука й твоя материнська любов. 2. Біля возів під возами й подалі скрізь було видно запорожців що порозлягалися на траві. 3. Усе навколо дерева птахи люди сповнене весняної сили. 4. У кошику в Дарини лежали різні гриби а саме лисички боровики опеньки. 5. Баба Марина довгий свій вік трави сушила в хаті м'яту любисток липовий цвіт. 6. Ні спека ні бурі ні морози ніщо не вб’є любов мою. 7. На берегах Дніпра розташовано багато міст як-от Київ Черкаси та Запоріжжя. 8. Водорості лишайники гриби все може бути здобиччю мисливців за рослинами. 9. Весільний обряд складається з трьох частин а саме заручин сватання і весілля. 10. У прозорій імлі спалахували миготливі вогники червоні блакитні й зелені. 11. У лісі у полі всюди чується гомін птахів. 12. Усе навкруги і трави і дерева і кущі наче завмерло. 13. На уроці літератури ми читали різні твори як-от вірші казки легенди оповідання повісті. 14. Діти полюбляють різні смаколики морозиво солодку вату та цукерки.
--------------------------------------------------------------------------
Однорідні й неоднорідні означення
--------------------------------------------------------------------------
Речення з кількома рядами ОЧ
Спишіть речення, розставте розділові знаки, підкресліть однорідні члени, укажіть кількість рядів ОЧ.
1. Дитина стоїть пильно дивиться то на батька то на матір. 2. За правду й віру шана й повага жде тебе. 3. Тарас Шевченко символізує душу українського народу втілює його гідність дух і пам’ять. 4. Патріотизм - це не вибух емоцій а спокійна й міцна відданість Батьківщині. 5. Справа і зліва віяло свіжістю й ароматом води. 6. І пада сніг лапатий волохатий спокійно й величаво над селом.  
--------------------------------------------------------------------------
Однорідні члени речення
Спишіть речення, розставте розділові знаки, підкресліть однорідні члени, намалюйте схему ОЧР, визначте вид зв'язку та вид сполучників.
1. У білих снігах потонули гори степи і долини. 2. І пливуть струмочками не то думи не то мрії. 3. І барвінком і рутою і рястом квітчає весна землю. 4. Тече вода в синє море та не витікає. 5. Настало душне і гаряче літо. 6. Пахнуть троянди нарциси бузок. 7. Хоч у лісі хоч у полі шукатиму долі. 8. По хуторах і пасіках по байраках і долинах ні на хвилину не затихав спів. 9. Собака стояв під грушею не ворушився і не зводив з Миколки здивованих очей. 10. Любіть травинку і тваринку і сонце завтрашнього дня. 11. Сонце взимку світить та не гріє. 12. Тече Дніпро між кручами уперто розбурханий нестримний і рвучкий. 13. Над травою височіли безладно розкидані черешні яблуні груші. 14. Іноді під ногами хрускає лісова гіллячка або жолудь. 15. Яблуні дихають цвітом росяно червоно й біло. 16. Любив він і розмову і добре слово. 17. Він почервонів страшенно а потім зблід. 18. Мене весь час то палило то морозило.
 
--------------------------------------------------------------------------
--------------------------------------------------------------------------

Сполучник як службова частина мови. Сполучники сурядності й підрядності. |  Презентація. Українська мова
--------------------------------------------------------------------------

--------------------------------------------------------------------------
-------------------------------------------------------------------------- 
--------------------------------------------------------------------------
--------------------------------------------------------------------------
Головні та другорядні члени речення
Спишіть речення, підкресліть усі члени речення, охарактеризуйте кожен член речення. 
1. Добре ім'я - найкраще багатство. 
2. Надвечір уся робота була виконана. 
3. Виходить дівчина із хати води з криниці набирати. 
4. Душевні сили необхідно тренувати постійно.
5. До нас вийшов чоловік у формі залізничника.
6. Сад музикою сповнений по вінця. 
7. Урочисте відкриття парку "Софіївка" відбулося у травні 1802 року. 
8. Батько з сином пішли на панський тік молотити. 
9. Начальник штабу почав розробляти детальний план операції. 
10. Капітан Брянський лежав на палатці білий, спокійний, з ясним чолом. 
11. Студенти-історики розсміялися від радості. 
--------------------------------------------------------------------------
Спишіть речення, розставте розділові знаки, підкресліть порівняльні звороти.
Білосніжні хмаринки як пір'я легенько пливуть краями неба. 
Річка внизу блищить як сталевий меч. 
Осіннє листя мов золото мерехтить на сонці. 
Пташка сіла на гілку повертіла довгим як перо хво­стиком і пурхнула
А ведмідь наче господар посуває та оглядає, де кращий вулій. 
Душа мов калина росте і цвіте без тепла. 
На рівній як стіл площі стояла церква Богородиці.
Підкралась ніч неначе кішка пухнастим хвостиком припала до землі.
--------------------------------------------------------------------------

Спишіть речення, підкресліть граматичну основу та обставини. 
Над обставинами поставте запитання.
Вітер дув рвучко, кидався пожовклим листям.
Укриває землю скрізь кольоровий  килим. 
Незважаючи на погану погоду, до школи прийшли усі.
Працівники повернулися додому ввечері.
Закричав з лютості Бурунда.
Сутінки вже зовсім посиніли.
Івась побіг збирати овечат до гурту.
На концерт прийдемо за наявності квитків.
--------------------------------------------------------------------------
Прикладка як різновид означення
Спишіть речення, підкресліть граматичну основу та прикладки.
1. Наперед вийшов велетень-рибалка, він ніс жмут мотуззя. 2. Літак Ту-144 — велике досягнення наших авіаконструкторів. 3. Під'їхали до зупинки «Оболонь». 4. У довгому покрученому яру розкинулось село Семигори. 5. Гетьман Богдан Хмельницький був сином чигиринського сотника Михайла Хмельницького. 6. Тонковидий юнак-офіцер стоїть біля відкритого люка. 7. Я передплачую газету "Голос України".    
--------------------------------------------------------------------------
Означення як другорядний член речення.
Узгоджене та неузгоджене означення
 Завдання
Спишіть речення, підкресліть означення, укажіть вид означень (узгоджені/неузгоджені)
1. Великі дуби в три обіймища переплуталися з кленами й липами. 2. Останнім часом уже частіше можна побачити людей в українських сорочках. 3. У вишиванці закодовано потужний дух народу. 4. Спочатку в мене була думка відмовитись. 5. Дитячі очі виглядали з гущавини. 6. Клен напроти кидав тінь на грядки. 7. Коло бабусиної хати ростуть вишні. 8. До мене підходить людина середнього віку. 9. У моє серце задивились твої очі синім ранком. 10. І ось наблизилася година вирушати в дорогу. 11. Справжня ввічливість полягає у доброзичливому ставленні до людей. 12. У серці Петрика ворухнулось бажання отримати новенький планшет на свій день народження.
--------------------------------------------------------------------------
Додаток як другорядний член речення
Спишіть речення, підкресліть граматичну основу та додатки. Визначте вид додатків.
1. Золоті верболози розплели свої коси. 2. Дід перестав із нього насміхатися. 3. Хтось гукнув мене упівголоса. 4. А зима прийшла до нас із морозами. 5. Людина звикає до слави. 6. Чисте небо не боїться грози. 7. Орлу схотілось поїсти. 8. Не лякай щуку морем. 9. Без нашого Гриця вода не освятиться. 10. Вона вранці випила молока. 11. Любив дід гарну бесіду й добре слово.
-------------------------------------------------------------------------- 
--------------------------------------------------------------------------
Тире між підметом і присудком
Спишіть речення, підкресліть підмети і присудки, поставте між ними, де потрібно, тире.
1. День це крок життя. 2. Найбільша на землі ганьба миритись з долею раба. 3. Він запеклий мисливець. 4. З усіх утрат втрата часу найтяжча. 5. Рабство в'язниця душі. 6. Кохання не іграшка. 7. Шість і чотири десять. 8. Любить свій край це для народу жити. 9. Ти між зірками одна. 10. Лелека символ батьківщини, сімейного щастя. 11. Вірний приятель то найбільший скарб.    12. Говорити річ нудна. 13. Квітки конвалії найніжніші. 
-------------------------------------------------------------------------- 
--------------------------------------------------------------------------
Підмет, способи його вираження
Спишіть речення, підкресліть підмети та присудки, 
над підметом укажіть його вид (простий/складений)
Чисте небо не боїться ні блискавки, ні грому. Хвилею зеленою здіймається навесні Батиєва гора. Тут ми з Піратом і кинулися до моркви. Він розповів мені про чудову подорож. У степу сидять два лірники. Сучасне завжди йде по дорозі з минулого в майбутнє. Передавати досвід молодим — найбільше щастя. Крізь щілину пробивається кілька сонячних променів.
--------------------------------------------------------------------------
Присудок, способи його вираження
Спишіть речення, підкресліть підмети та присудки, над присудком укажіть його вид (простий/складений дієслівний/складений іменний)
Сорок вісім могутніх струменів злилися в один велетенський водоспад. Ми чисті перед совістю, нащадками й планетами. Митець щоразу все мусить відкривати заново. На дніпровській долині ромашка побита зів’яла. Катрусина тітка була пекарем. В одній кухні господині не змиряться ні завтра, ні нині. Павлуша не переставав думати про своє. Цей клас здається світлішим. Семен відразу не може зважитись на бесіду. Сашко - мій найкращий друг.

 Завдання
Спишіть речення, підкресліть підмети й присудки. Укажіть вид підметів, чим вони виражені, вид присудків.
1. Сонце почало пробиватися крізь туман. 2. Вранці на палубі я був першим. 3. Він не хотів жертвувати своїм покликанням. 4. Я бачу ціле покоління молодих сил. 5. Жити - Вітчизні служити. 6. Треба й з лиха добро здобувати. 7. Двері в 10 клас були відчинені. 8. Там над водою купка людей лагодилась сідати в човен. 9. Шануймо й пам'ятаймо своїх героїв. 10. Темрява в садку стала густіша. 11. Ми зобов'язані допомогти старим. 12. Я буду крізь сльози сміятись. 13. Сім відважних бійців ту команду зрозуміли серцем і душею. 14. Я для вас рад на світі жити. 15. У сусіда й каченя здається індиком. 16. Учні мали намір виступити на спортивних змаганнях. 17. Серпень із вереснем стискають один одному правиці. 18. "Ой" із біди не витягне. 19. Білий дим здавався невеличкою хмаринкою. 20. Уже перестала кувати зозуля в кленах.     --------------------------------------------------------------------------
--------------------------------------------------------------------------
Підготовка до контрольної роботи з теми "Словосполучення і речення"
тести   
--------------------------------------------------------------------------
Повідомлення на лінгвістичну тему на основі зіставлення й узагальнення матеріалу в науковому стилі

1. Мова й мовлення.

2. Розмовний і науковий стиль.

3. Художній і публіцистичний стиль.

4. Застарілі слова й неологізми.

5. Самостійні й службові частини мови.

6. Головні й другорядні члени речення.

7. Простий і складений підмет.

8. Простий і складений присудок.

9. Словосполучення й речення.

10. Синтаксичні й фразеологічні словосполучення.

11. Неускладнене й ускладнене речення.

12. Пряма й непряма мова.

13. Монолог і діалог.    

--------------------------------------------------------------------------
--------------------------------------------------------------------------
--------------------------------------------------------------------------
Приходь до мене в гості. Доцвіли й осипалися жоржини. Ти люби свою Україну! Весна настала раптово, снігові  кучугури розтанули за кілька днів. У якому класі навчається твій друг? Праця чоловіка годує. Читаймо нові книги. Хіба можна не чути голос природи?! Я так хочу додому! Ніхто не підняв руки, і вчителька викликала мого товариша.  
--------------------------------------------------------------------------
Просте і складне речення (тренувальні вправи)
Спишіть речення, підкресліть граматичні основи, укажіть вид речення за будовою (просте/складне) 
На морському березі діти збирали різнокольорові камінці, дорослі спостерігали за ними. Миттєво між хмарами з’явилося яскраве сонце. Сніг заграв різнобарвними кольорами. У небі місяць лине, одцвітає вечір, у лузі на калині соловей щебече. Вже ллється злива листя золотого, і в синю далеч лебеді летять. Ожиною терпкою пахне ліс. Злетіла пташка високо, а людина ходить тільки по землі. Від городів зеленіють верби, їхнє м'яке та тонке листя хвилюється на вітрі. Дорослі чайки ширяли над озером і час від часу приносили пташенятам смачну рибу.
--------------------------------------------------------------------------
Синонімічні словосполучення
Берег моря - 
мріяти про мир - 
спів птахів - 
подвір'я школи - 
вовчий слід - 
українські землі - 
комп'ютерна програма - 
дивитися із захопленням -   
--------------------------------------------------------------------------
--------------------------------------------------------------------------

Словосполучення, його головні ознаки

Словосполучення – Словосполучення і речення ❤️| Довідник з української мови  

--------------------------------------------------------------------------
--------------------------------------------------------------------------    
--------------------------------------------------------------------------

Діагностична робота

--------------------------------------------------------------------------

--------------------------------------------------------------------------

--------------------------------------------------------------------------

Немає коментарів:

Дописати коментар